LOGIN

Ce este poliţa CASCO?

 

 

 

Casco este asigurare facultativă a autoturismului împotriva avariilor accidentale şi furtului.

 

Casco nu ţine loc de asigurare obligatorie (RCA).

 

De regulă, asigurarea casco se oferă doar maşinilor cu vârste între 0 - 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 - 12 ani (anumiţi asiguratori) sau maşinilor de colecţie.

 

Poliţele casco asigură doar autoturismele înmatriculate legal în România (temporar, permanent sau pe termen limitat - leasing). Radierea maşinii sau expirarea înmatricularii determina automat încetarea acoperirii casco şi terminarea anticipată a poliţei, chiar dacă termenul înscris de valabilitate al poliţei nu a fost atins. Pentru asigurarea maşinii după acest moment, există alte tipuri de asigurări speciale.

 

 

La ce valoare se asigură autoturismul?

 

Autoturismul se asigură la o valoare cât mai apropiată de cea reală. Valoarea este stabilită de asigurator astfel:

 

- se stabileşte valoarea de nou a autoturismului (cât a valorat respectivul autoturism când avea 0 km la bord): pe baza facturii de achiziţie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia)
- la valoarea de nou se aplică o uzură, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, în funcţie de vechimea autoturismului (calculată de la data fabricaţiei), ce se scade din valoarea de nou, obţinându-se valoarea ramasă (valoarea la zi) a autoturismului.
- opţional, se adaugă valoarea dotărilor suplimentare, obtinându-se suma asigurată (SA).
Ce sunt dotările suplimentare? - Orice accesorii suplimentare ce nu sunt în dotarea standard a maşinii (cea de pe cataloagele producatorului.

 

Ce este franşiza?

 

Franşiza este acea parte din valoarea fiecărei daune pe care o suportă proprietarul autoturismului.

 

Franşiza poate fi stabilită:


- în valoare fixă, aplicabilă la fiecare daună
- în procent din suma asigurată, aplicabilă la fiecare daună;
- în procent din valoarea fiecarei daune.

 

Atenţie mare la franşizele pe care le acceptaţi în polită! Diferenţa între 5% din valoarea daunei şi 5% din suma asigurată este mare şi vă puteţi păcăli!

 

De exemplu: un autoturism asigurat pentru 10.000 euro, cu o franşiză la avarie parţială de 2% din suma asigurată (deci, de 200 euro), în cazul unei avarii a cărei reparaţie costă 450 euro, asiguratorul va plăti 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar propritarul va plati toţi cei 150 euro. În aceeaşi situaţie, dacă franşiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul plătea la prima daună 441 euro şi proprietarul 9 euro, iar la a 2-a daună asiguratorul platea 196 euro şi proprietarul 4 euro.

 

Ce riscuri acoperă casco?

 

Casco acoperă doar daunele produse la autoturismul asigurat, atâta timp cât acest autoturism este înscris legal în circulaţie (înmatriculat provizoriu sau definitiv) şi aparţine proprietarului înscris în poliţa de asigurare (radierea maşinii determină încetarea automată a poliţei casco, cu excepţia radierilor la sfârşitul contractelor de leasing).

 

Obligaţia legală a unui asigurator casco este ca, în urma unui eveniment asigurat, să plătească readucerea autoturismului asigurat în starea dinaintea producerii evenimentului, prin reparare sau înlocuire.

 

Riscurile asigurate se impart in 4 mari categorii:

 

a. avarie parţială (accident în trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie în parcare cu autor cunoscut/ necunoscut) = avarie a carei reparaţie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din SA).
b. avarie totală (situaţia de avarie totală se stabileşte de către asigurator pe baza unui deviz de reparaţie sau a unui memoriu tehnic din care reiese că maşina nu mai poate fi adusă în parametrii de siguranţă specificaţi de producător, ambele documente se întocmesc de către service specializat şi autorizat RAR).
c. furt parţial (furtul unor părţi din maşină, roata de rezervă; tot la această situaţie se includ şi avariile produse maşinii de către hoţ: geam spart, bord deteriorat, chiar şi în cazurile de tentativă de furt)
d. furtul total (dispariţia totală a maşinii)

 

Atentie mare la numărul de chei şi telecomenzi pe care le deţineţi! La incheierea poliţei vi se cere să declaraţi nr. de chei şi telecomenzi pe care le detineţi la masină. În caz de furt total, asiguratorul vă va solicita să îi prezentaţi toate aceste chei şi telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifică la producator, nr total de chei emise şi înregistrate în computerul maşinii) va determina neplata despăgubirii. Fac excepşie cazurile în care la furtul maşinii, şoferul a fost deposedat de chei prin violenţă sau sub ameninţare.

 

Conform legii, orice daună la maşina trebuie reclamată la poliţie (la secţia în raza căreia s-a produs/constatat dauna). Aproape toţi asiguratorii vă vor solicita documentele emise de poliţie, pentru a vă despăgubi.

 

Asiguratorul va despăgubi întotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu şi cauza. De exemplu: dacă ruperea unui pivot în mers determină răsturnarea maşinii, asiguratorul va despagubi repararea maşinii mai puţin costul pivotului.

 

În toate cazurile, asiguratorul va despăgubi contravaloarea daunei, mai puţin franşiza aplicabilă şi (posibil) ratele ce au mai ramas de plată la poliţa. Franşiza se stabileşte de regulă pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar există şi cazuri când ea este exprimată unitar, pentru orice daună.

 

Ce riscuri NU acoperă poliţa casco?

 

Situaţiile diferă de la asigurator la asigurator, dar în majoritatea cazurilor nu se acoperă daunele rezultate din urmatoarele situaţii:


1. Atunci când şoferul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a conduce (fără permis sau cu permisul suspendat, sub influenţa alcolului sau a drogurilor etc);
2. Atunci când maşina nu îndeplineste condiţiile prevăzute de lege pentru a circula (ITP lipsa, avarii anterioare serioase în măsura în care ele pot fi dovedite de către asigurator etc);
3. Atunci când şoferul nu are calitatea faţă de proprietar solicitată expres în poliţa (anumiţi asiguratori impun condiţii clare, de genul: pot conduce maşina doar angajaţii firmei proprietare, sau doar soţul/soţia proprietarului);
4. Avarii produse la anvelope, care nu au afectat şi jenţile;
5. Avarii produse de rularea cu autovehicolul prin apa (trecerea prin apa, inclusiv bălţi temporare);
6. Avarii produse de stropirea cu substanţe chimice corozive;
7. Avarii produse cu bună ştiintă de către proprietar sau prepuşi ai acestuia;
8. Avarii produse de către proprietar sau membrii familiei acestuia, din postura de pasageri sau pietoni, atunci când maşina se află parcată
9. Furtul cu chei potrivite: casco despăgubeşte doar furtul prin efracţie (care prezintă urme de pătrundere forţată, de ex: dacă este uitată maşina descuiată, casco nu despăgubeşte). În caz de furt, NU scrie declaraţia de la poliţie la dictarea poliţistului, este declaraţia ta aşa că scrie cu cuvintele tale faptele aşa cum le cunoşti şi cum le-ai constatat!

 

Ce este prima suplimentară pentru reîntregirea sumei asigurate?

 

Asiguratorul se angajează prin poliţa casco să vă despăgubească în limita sumei asigurate. Asta înseamnă că indiferent de numarul de daune şi de valoarea lor, el nu va plăti în total mai mult decât suma asigurată înscrisă în poliţă.

 

Atunci când vă plăteşte prima daună, asiguratorul reduce suma asigurată cu valoarea daunei plătite. De exemplu, la o SA de 10.000 euro, după plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurată devine 9.000 euro. Cum valoarea evaluată a maşinii rămâne de 10.000 euro, aceasta înseamna ca mai departe ea este subasigurată cu 10%. Aceasta înseamnă că la a 2-a dauna, în cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de această situaţie, asiguratorul ne oferă posibilitatea ca, dupa fiecare daună, să reîntregim SA. În exemplul dat, asiguratul va plati o primă suplimentară calculată astfel:
prima suplimentară = dauna platită * cota de primă înscrisă în poliţa * (nr. de luni rămase din poliţa / 12).

 

Dacă vrei, aceasta reprezintă de fapt o minipoliţă casco pentru partea de maşina proaspat reparată pe perioada rămasă din valabilitatea poliţei iniţiale.

 

Unii asiguratori vă obligă să reîntregiţi suma asiguratoare înainte de a vă plăti dauna (cea care a generat reducerea SA), alţii vă obligă să reintregiţi SA la deschiderea dosarului de daună pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea SA, alţii va ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurată, după propria preferinţă.

 

Anumiţi asiguratori vă oferă posibilitatea de a achiziţiona la încheierea poliţei, contra unui cost suplimentar, o clauză de reintregire automată a sumei asigurate. Astfel, vei plăti iniţial a anumită sumă, iar pe parcursul poliţei, în caz de daună, nu veţi mai plăti prime suplimentare, suma asigurată reîntregindu-se automat.

 

În concluzie, reîntregiţi mereu suma asigurată sau achizitionaţi clauza opţională de la început, după caz.

          Sfântu Gheorghe

 

 

 

 

 rezkakas-logo

    logo kingwash

logo mida

 

logo panzio

 

metabond logo

 

logo titi

 

      Întorsura Buzăului

 

logo acc

 

taxi victor tohonean

 

 

casa bradet

 

         Târgu Secuiesc

 

logo driveing zone

 

             Baraolt 

 

S.C. JENICO S.R.L.

   SERVICE AUTO

 

    PÉTER LÁSZLÓ II

     MAGAZIN PIESE

             AUTO

 

DEÁK F. ATTILA PFA

    SERVICE AUTO

 

 

mondial assistance logo rollover  omniasig rollover 37409 AllianzTiriac Logo rollover abc-asigurari-reasigurari rollover asirom rollover astra asigurari rollover carpatica rollover
gothaer rollover Groupama rollover logo euroins rollover UNIQA  negativ cmyk rollover credit europe asigurari rollover generali rollover city insurance rollover